Econea

Zatímco reklama sice levných, ale toxických pracích prášků stále hlásá o čistotě a bělosti prádla s vůní alpské louky, štíhlé zlatovlásky připisují svůj sexappeal šamponu nějaké nadnárodní značky, balená voda z obchodu je díky marketingu nadále vnímána jako čistší než filtrovaná kohoutková, my se vydáváme směrem „proti proudu“. Cíleně na trhu vyhledáváme a doporučujeme výrobky bez fosfátů, parabenů, BPA a dalších chemických „škůdců“ přírody a našeho zdraví. A obdivujeme každé počínání směrem „zpátky k přírodě“ u ostatních, hlavně pokud jde o etické podnikání a uvedení lepšího zboží na trh – pro nás a pro planetu.

Podnikatelé Martin Mates a Pavel Milan Černý nechtějí změnit svět mávnutím kouzelné hůlky, nevyhlašují válku globálnímu oteplování. Jsou prostě dva obyčejní muži, kteří začali vnímat svět kolem sebe. Přehodnotili svůj vlastní postoj a každodenní zvyky – od kelímků na jedno použití a plastové zubní kartáčky přes spotřebu papíru, pití balené vody nebo volbu pracího prášku.

Založili e-shop s ekologickými výrobky pro zdravý a šetrný životní styl econea.cz, v jehož nabídce najdeme moderní, přírodní alternativy běžných přípravků pro osobní hygienu a péči o tělo, zdravotně nezávadnou drogerii a pomůcky pro eko-domácnost, s kterými dokonce šetříte nejen energii, ale i peníze.

Martine, jak vznikla myšlenka založit Econeu? Proč jste si zvolili pro své podnikání právě tento obor, toto “nematerialistické” téma? 

S myšlenkou na založení ekologického e-shopu přišel kolega Pavel a napadlo ho to při běhání :-). Pavel si ve svém životě prošel velkou transformací. Po mnoha letech ve finančním sektoru si prožil velké vyhoření, pád na dno a pak dlouhé zotavování a hledání, co dělat dál. Další činnost totiž neměla být jen pro peníze, ale musela dávat nějaký hlubší smysl. Přibližně v této době jsem se s Pavlem poznal a hodně jsme si rozuměli. V té době jsem se zajímal o stravu a zdravý životní styl, takže k ekologii zbýval už jen malý krůček. Když za mnou Pavel s nápadem přišel, byl jsem nadšený a dávalo mi to obrovský smysl. Měl jsem velké zkušenosti s tvorbou webových projektů, Pavel zase s podnikáním, takže jsme se do toho s nadšením pustili.

Econea
Tradiční česká síťovka Tierra Organica je vysoce stylovým a praktickým nákupním pomocníkem – nahradí mnoho set jednorázových nákupních tašek, které skončí po jednom použití v koši. Jejich rozklad trvá až tisíc let.

Jak jsou na tom dnes Češi s ekologií? Jak hodnotíte povědomí o eko problémech, spojených třeba s plasty a chemií, nebo zdravotně závadných produktech na trhu? Vyhledávají zákazníci eko alternativy cíleně, nebo je ještě zapotřebí osvěta tímto směrem? Jak je to doopravdy s ekologickým dopadem jedince, který používá konvenční produkty?

Myslíme si, že jsme na úplném začátku, ale pomalu tím směrem míříme. Lidé si postupně začínají uvědomovat, že strava má obrovský vliv na jejich zdraví a celkový život. Proto v poslední době zažívají velký boom různé salaterie, fresh bary a vegetariánské restaurace. To je podle nás první krůček pro většinu lidí – zdravá strava. Pokud se nezastavíte a budete se zajímat dál, nevyhnutelně dojdete k tomu, že i všechno ostatní, s čím přicházíte do těsného kontaktu, na vás má vliv (deodoranty, mýdlo, kosmetika, šampón, zubní pasta, jar na nádobí…). Hlavní motivací pro hodně našich zákazníků je jejich zdraví a zdraví jejich rodiny. Záchrana planety je často až někde za tím. Ono to spolu ale velmi úzce souvisí.

Pokud jde o ekologické problémy s chemií, týkají se hlavně drogerie a kosmetiky. Problematika je obrovská a je v ní velký informační chaos. Pokud totiž nemáte znalosti chemie, bez delšího bádání nemáte šanci. Lidé ale otáčejí obaly a zkoumají složení čím dál častěji a to je dobré znamení. Rozhodně je třeba velká osvěta tímto směrem.

Ekologický dopad běžně používaných výrobků je enormní. V podstatě vše, co vypustíte do odpadu, se musí nějakým způsobem zlikvidovat a vypustit do řeky. Celá řada škodlivých látek čističkami bez problémů projde a končí tak v rybách, které pak jíme, nebo ve spodní vodě, kterou pak pijeme. Je to velký problém, který málokdo vnímá.

Máte na mysli změnit svět nebo spíš posunout vnímaní zákazníka o krůček ke vlastní (eko-)zodpovědnosti? Co může podle vás udělat jedinec, aby se věci pohnuly k lepšímu? 

Rozhodně nežijeme v bludu, že bychom ze dne na den změnili celý svět. Myslíme si, že je to určitém posouvání vědomí. To je náš cíl. Chceme v lidech odstartovat tu správnou zvědavost, aby se pídili po skutečné pravdě a nevěřili všemu, co jim někdo jiný naservíruje v televizi nebo v obchodních domech. Pak už je na každém, co s tím udělá dál. Nechceme po lidech, aby měnili od základu svůj život nebo se přivazovali ke stromům na Šumavě. Úplně stačí změnit několik drobností jako používat jiný jar na nádobí, prášek na praní nebo zubní pastu. Z toho vychází i naše motto. Není třeba hned měnit celý svět. Stačí začít u sebe. Malými krůčky. Výsledná změna pak může být velmi významná.

Econea
Značka Jack n‘ Jill nabízí kompletní přírodní péči o zuby miminek, batolat i dětí – bezpečné dětské zubní pasty v BIO kvalitě, netoxické bambusové kartáčky, kelímky a jiné.

Proč jste se zaměřili právě na drogerii a kosmetiku, když je nabídka v DMku, Rossmannu a většině obchodních řetězců víc než pestrá? Čím se liší značky, které prodáváte, od konvenčních výrobků?

V první řadě si nemyslíme, že by nabídka v DMku nebo Rossmannu byla více než pestrá. Pokud vím, tak v případě drogerie nabízejí zmíněné prodejny jen jednu až dvě alternativní značky, které jsou určitě ekologičtější, ale rozhodně ne ty 100% čisté. My chceme postupně nabízet celou škálu (eko-) produktů od těch naprosto čistých bez kompromisů (Yellow&Blue, Bio-D) až po ty „nazelenalé“ (Feel Eco, Frosh). Myslíme si, že každý je na své cestě jinak daleko a ty “nazelenalé” značky pro něj mohou být prvním stupínkem k ekologické domácnosti.

Naše produkty se od těch konvenčních liší hlavně tím, že jsou 100% rozložitelné v přírodě a neobsahují žádné zdraví nebezpečné látky. U pracích prášků to jsou například fosfáty, ropné deriváty, chlór atd. Dalším faktorem je i zodpovědný způsob výroby.

U kosmetiky je to složitější. Téměř všechna se totiž dnes tváří jako přírodní produkt. To je marketing. Zákazníci se v tom už musí orientovat sami. Je pravda, že na trhu je nabídka ekologické přírodní kosmetiky velmi široká. Toto odvětví proto není naším hlavním zaměřením, ale pouze jednou z důležitých kategorií v komplexní nabídce.

Podle čeho vybíráte produkty? Jak se neztratit mezi značkami, když dnes se skoro vše „maluje nazeleno“? Máte nějaké tipy pro etické a eko spotřebitele, na co má člověk dbát při nakupování, čemu se vyhnout při nákupu výrobků?

Tohle je opravdu velmi složité. Máte pravdu, že se dnes mnoho věcí „maluje nazeleno”. Když vybíráme nové značky, vždy tomu předchází důkladný průzkum, odkud pochází suroviny, jak zodpovědně se chová výrobce a hlavně jestli má produkt skutečně prokazatelný dopad na životní prostředí nebo na naše zdraví. U každé kategorie se řeší úplně jiné problémy, které nelze opomenout. Například u zdravých svíček Simply Soaps, které obsahují certifikovaný udržitelně pěstovaný palmový olej, jsme dlouho pátrali, jak to s tím olejem skutečně je, nebo u mořských hub, kde se loví a jakým způsobem. Dalším rozměrem může být, jestli zboží zbytečně moc necestuje, apod.

Pokud jde o tipy pro nakupování, tak je to především zdravý rozum a určitá míra informovanosti. My chceme na toto téma psát blog. Máte se určitě na co těšit :-)

Econea - certifikaty značek
Econea chce přispět k etickému a zodpovědnému nakupování. Žádné z produktů, které prodává (drogerie, kosmetika nebo třeba osvěžovače), nebyly testované na zvířatech. Až na pár jednotlivých výjimek (u kterých to také výslovně uvádí) ani neobsahují žádné živočišné přísady a jsou tak vhodné i pro vegany. Mnohé značky mají přímo certifikaci od Vegan Society a Cruelty-Free.

Prohlédněte si celý sortiment v nabídce e-shopu

Martine, jsou všechny ekologické produkty z vaší nabídky vhodné pro “specifické” zákazníky – vegany, alergiky, těhotné atd.? Dbáte na to při výběru produktu?

Zajímavá otázka. Před nedávnem jsme např. stáli před rozhodnutím, jak se postavit k otázce veganství. Velkochovy zvířat jsou totiž nepopiratelně jednou z největších ekologických katastrof dnešní doby a důvodem číslo jedna pro kácení pralesů, vymírání druhů, znečištění vody a spousty dalších problémů. Je to také spojené s neuvěřitelným utrpením. Rozhodli jsme se proto, že všechny naše produkty budou bez živočišných přísad a netestované na zvířatech. Divili byste se, kolik lidí na slovo veganský reaguje velmi podrážděně a hned má potřebu velmi ostře se vyjadřovat. Je to velmi kontroverzní a nepohodlné téma. Proto se o tom moc nemluví.

Většina naší drogerie je také vhodná pro těhotné ženy, malé děti a pro alergiky. Při výběru se tím ale nijak neomezujeme a potřebné informace vždy uvádíme.

Je super, že prodáváte zelené produkty. Co si myslíte o zodpovědnosti a šetrném chování i při podnikání? Můžete říct, že jste opravdu zelená firma?

Jednou z našich hlavních zásad, když jsme firmu zakládali, bylo, že chceme být ekologičtí na všech úrovních a ne jen navenek. Dlouho jsme například řešili, jak to jako e-shop vyřešíme s balením zásilek. Běžná praxe totiž bývá taková, že vám prodejce do panenské krabice přibalí i nafouknuté plastové sáčky jako výplň a vše pro jistotu 3x dokola oblepí plastovou páskou. Krabice se pak nedá vyhodit do papíru.

My využíváme jen krabice, které už byly jednou použité. Uzavřeli jsme dohodu s jedním velkým hotelem v Praze, který nám schovává krabice od svých dodavatelů a s jedním poskytovatelem internetového připojení, který nám zas poskytuje velké množství menších krabiček od elektroniky. Navíc, pokud už na krabici není plastová páska, použijeme speciální papírovou s lepidlem z přírodního kaučuku.

Všechny tiskoviny také tiskneme na 100% recyklovaný papír. Ano, myslíme si, že jsme skutečně zelená firma :-)

Econea - tipy a triky jak na zelenější domácnost a šetrný životní styl
Eko-základy od Econea – tipy a triky jak na zelenější domácnost a šetrný životní styl

Plánujete podporovat více české a slovenské značky?

Ano, jednoznačně chceme podporovat lokálnost a české nebo slovenské značky. Při výběru je budeme dále upřednostňovat. Chceme také ale našim zákazníkům přinést něco nového, co nikde jinde nenajdete.

Je to pro vás podnikání, které naplňuje? Splňuje Econea očekávání? Máte zpětnou vazbu od zákazníků?

I když je to někdy náročné, myslím, že mohu i za Pavla říct, že nás naše podnikání naplňuje. Každý den se probouzím s tím, že to, co dělám, má smysl. Zároveň se tím kloubí má profese (webdesign, programování) se zájmem (ekologie, zdravý životní styl). Pokud jde o očekávání, v poslední době se nám konečně začalo více dařit. Máme z toho velkou radost.

Econea mottoZpětnou vazbu od zákazníků máme a je velmi kladná. Nejvíce chvály slyšíme na naše stránky, sortiment a zákaznický servis. Máme z toho radost a v těžších chvílích nás to drží nad vodou :-)

Jaká je vaše vize? Prozraďte, co pěkného nám Econea přinese v budoucnu.

Naší vizí je stát se největším obchodem s nabídkou ekologických produktů u nás. Jsme na začátku a momentálně se spíše snažíme reagovat na aktuální potřeby našich zákazníků. Jedná se hlavně o dopravu zdarma, bohatší výběr přepravců a šíře sortimentu. Na dalekém horizontu vidíme i více dostupnou kamennou prodejnu v Praze :-)

Děkujeme za rozhovor Martinovi Matesovi, spoluzakladateli projektu Econea.

Navštívit e-shop Econea.cz >

Diskutujme o tom: