Ve dnech 18. – 24. dubna probíhá každoroční mezinárodní kampaň Real Nappy Week / Týden opravdových plen u nás, jejímž cílem je upozornit na možnost využití ekologických alternativ klasických jednorázových plen. Tzv. jednorázovky se na trhu objevily před několika lety a postupně zcela nahradily původní látkové plenky, ve kterých vyrůstala současná populace 30+.
Naštěstí se tento trend dostal ke svému bodu zlomu – a naštěstí mnoho ekologicky smýšlejících inovátorů započalo novou éru látkovek. V současné chvíli je na českém trhu obrovské množství plen vyrobených z látky – bavlny a biobavlny v nejrůznějších úpravách, bambusu, konopí. Rostoucí poptávka českých rodičů výrazně podporuje první české značky a dává vzniknout řadě dalších.
Výrobců látkových plenek je nepřeberné množství, stejně jako rozdílů v jejich kvalitě. S rostoucím zájmem veřejnosti se totiž rozšiřuje také spektrum látkovek, především o levnější varianty, které jsou určeny především pro ty rodiče, kteří se v plenkách příliš nevyznají anebo mají omezený finanční rozpočet. Úspora v tomto případě ale nefunguje – levnější plenky jsou vyrobeny z nekvalitních materiálů a tzv. “horkou jehlou”. Často protékají a nesají tolik, co jejich kvalitní předloha. Druhou nepříjemnou skutečností je materiál, ze kterého jsou vyrobeny – nejčastěji jde o umělá vlákna, která mají nízkou savost, rychleji se opořebují a hlavně – nejsou prodyšné.
Zapařování a podrážděný zadeček – vedlejší efekt jednorázových plenek tak nastává i teď. Přitom výhodou kvalitních látkovek je právě veliká prodyšnost a minimální podráždění. Odtud vyplývá potřeba informovat širokou veřejnost o prověřených značkách, které zaručují skutečně kvalitní a ekologickou plenu.
“Kromě všeobecné osvěty je právě toto úkolem ankety Plena roku, která každoročně probíhá v návaznosti na již zmíněný Týden opravdových plen. V ní spotřebitelé hlasují pro jimi nejvíce oblíbené plenky, a tak dochází k vynikajícímu zhodnocení jak českých, tak zahraničních značek,” říká Lucie Harnošová z Brány k dětem, která tuto anketu spoluorganizuje.
Na co si tedy dát pozor?
Bavlněné pleny, často právě v “původním” provedení – utkané do reliéfu kostiček se čtvercovým tvarem jsou nejvíce rozšířeným typem plenek a dají se sehnat v mnoha obchodech. Je proto dobré si uvědomit, že jsou často bělené (tradičně chlorem) a vyrobené z konvenční bavlny, tudíž se nejedná o ekologický výrobek. Stejně tak i modernější AIO (all in one) plenky lze na mnoha místech koupit v provedení velice levném – jak použitím materiálů, výrobou i samotným zpracováním. Takže se možná zdají cenově dostupnými, ale mohou protékat, nejsou prodyšné a materiály jsou zcela umělé – takže nefungují tak, jak by měly.
Jaké jsou tedy ty nejvíce ekologické pleny?
Celý systém výroby a distribuce, stejně jako interní a externí vztahy jdou ruku v ruce s vysokým etickým a přírodě přívětivým standartem. Ekologické certifikované materiály jsou pak samozřejmostí. Příkladem mohou být pleny švédské značky ImseVimse, která sídlí v historickém městě Visby, zařazeném mezi památky UNESCO. Značka klade velký důraz nejen na kvalitu materiálu (biobavlna s certifikací GOTS) od prověřených dodavatelů, ale také na pracovní podmínky v místech, kde se vyrábí. A to je hlavně v Litvě, která je severskými značkami velice oblíbená, a také v Turecku. Dodavatelé jsou pod kontrolovaným dohledem a ImseVimse se každoročně několikrát ujišťuje, že výrobci plní dané normy pro ekologičnost, kvalitu a pracovní podmínky.
Pokud se vrátíme k produktům samotným – biobavlněné výrobky jsou buď bělené kyslíkem anebo s originálními potisky splňujícími parametry pro Öko-tex certifikát. Jako mnohé další severské značky také ImseVimse dbá na co nejmenší ekologickou stopu, proto se stále staží výrobu plen optimalizovat tak, aby ekologická zátěž byla co nejmenší. Využití větrné elektrárny, znovupoužití beden a krabic, faktury v elektronické podobě nebo recyklovatelné obaly vyrobené ze 100% FSC certifikovaného papíru jsou již samozřejmostí. Narozdíl od dob dávno minulých, kdy existovaly jen bílé čtverce, jsou současné plenky vizuálně velmi atraktivní a jejich design promyšlený do sebemenšího detailu. Řada výrobců myslí na jakékoliv možné podráždění pokožky, proto věnují velkou pozornost umístění švů, zpracování částí vystavených největšímu tlaku (při ležení, batolení se) a také vždy nahrazují klasické kovové patentky umělými.
Kvalitní plenky mají vyšší hodnotu, vyšší koeficient CPW (Cost Per Wear), často vystačí pro dvě i více dětí a i poté, co přestanou sloužit svému účelu, není problém pro ně najít nové využití.
“Tento globální trend zodpovědného podnikání se naštěstí začíná promítat i v Čechách. Mnoho firem vyrábějících dětské plenky i další předměty denní potřeby začínají chápat nezbytnost ekologického hlediska a také více přemýšlejí o místě, kde vyrábět, což opětovně (pomalu, ale jistě) obnovuje českou textilní tvorbu,” dodává Lucie, jejíž podnikání právě řadu českých výrobců podporuje.
Autor: Veronika Alexová